lördag 27 augusti 2016

Återbesök hos ortopeden

Nu var det återigen länge, längesedan jag skrev! Jag har börjat jobba igen efter semestern och då blir det inte mycket varken tid eller ork över för att uppdatera här. Utöver att jobba blir det till att ta hand om Nanook och träna, sedan är liksom tiden slut.

Hursomhelst kan jag uppdatera er med det senaste angående Nanooks diskbråck: vi var på återbesök hos ortopeden förra måndagen och glädjande nog tyckte han, precis som jag och Nanooks sjukgymnast, att han är bättre i ryggen! Vilken lättnad! Jag skall erkänna att jag var rätt nervös när han skulle klämma honom på ryggen, fast att jag ju märkt själv att han är mycket bättre, Ortopeden Gustav sade att han är mindre öm i ryggen och att vi skall fortsätta med samma dos Kortison ett år framåt om inget förändras, den dosen är tydligen okej att ligga på långsiktigt och han har ju inga stora biverkningar av det mer än att han är lite mer törstig än vanligt. I övrigt är det bara att forstätta som nu och försöka hålla honom så välmusklad som möjligt i bakkroppen och gå på laserbehandling då och då. Det har vi glesat ut på nu, verkar som att det räcker med en gång var tredje vecka till en gång per månad. Vill inte sluta med det helt, dessutom tycker Nanook att det är så skönt! :-) Han vrålar av lycka när han får syn på sjukgymnasten Josefine! :-) 

Gustav sade som sagt att Nanook är mindre öm i ryggen men jag märkte stor skillnad. Förut behövde man inte trycka mycket över ryggen innan han föll ihop helt och bara satta sig ner för att han inte orkade hålla upp bakkroppen och för att det gjorde ont. Nu neg han bara lite med bakbenen när Gustav tryckte över ryggen, det var stor skillnad. Jag berättade att jag ibland tycker mig uppleva att Nanook går lite "orent", det är svårt att förklara hur men jag ser att något är fel, han går inte perfekt. MEN han knatar på med svansen upp och jag märker inte att han går med korta steg eller så, vet inte hur jag skall förklara det annat än att han går orent med höger bak men när jag frågade ortopeden om jag skulle bry mig om det så länge han går på med entusiasm och svansen upp sade han nej, det är antagligen bara en liten rörelsestörning för han kunde inte se något när han gick i korridoren där fram och tillbaka. Är det inte typiskt att de aldrig visar något när man vill att de skall visa hur det ser ut?

Så skönt att inte behöva operera honom i alla fall! Han är ju ingen unghund längre heller, den 5 september fyller min pojk nio år (tiden går alldeles för fort!) och jag är orolig för att söva honom även om ortopeden inte tyckte att det skulle vara någon fara då de ofta söver ännu äldre hundar. Det är ju dock en stor operation också med en jobbig period (rehab) efteråt efter vad jag har förstått. Nu får vi bara hoppas att han håller sig så här bra på Kortisonet så han inte blir sämre igen.

Nanooks ena syster dog plötsligt alldeles nyss. Hennes matte hade lämnat in henne hos veterinären på morgonen för en enklare operation (vet inte vad det gällde), fem timmar senare ringde de och sade att hon fått hjärtstillestånd och att de inte hade kunnat väcka henne! Vilken fruktansvärd chock! Kan inte föreställa mig hur jag skulle ta ett sådant samtal! Stackars matte är helt förkrossad, väldigt förståeligt! Jag undrar vad som hände med henne egentligen, hur det kunde bli så. Det gick inte många dagar förrän matten skrev att hon inte klarar sig utan hund och att de nu letar efter an malamutevalp och nyss skulle de titta på valp i Norge. Jag förstår henne, det är väldigt svårt att vara utan hund när man väl haft en!

Värmen har återvänt lite lagom nu när man började jobba igen så jag passar på att få till ytterligare några dopp på kvällarna innan det blir för kallt... Förra sommaren hade vi det jättekallt men augusti och september var väldigt fina och jag badade sista gången för året den 27 september! Så sent har jag aldrig badat innan och jag är inte speciellt frusen av mig... Så blir det nog inte i år men några dagar till är det i alla fall okej att bada. 
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar