söndag 23 juli 2017

"Hur gammal är han"? Folks onödiga, ovälkomna kommentarer del 2

Efter att jag hade skrivit det förra inlägget kom jag att tänka på en annan sak som jag har irriterat mig väldigt på sista tiden. Det handlar också om folks onödiga och ovälkomna kommentarer. Jag vet inte hur det är för er andra hundägare men jag har märkt att man, när folk kommer fram och pratar och frågar om ens hund (kanske berömmer hunden, frågar om rasen osv.) ofta även får frågan hur gammal hunden är. Jag har börjat fundera på vad det är som är så intressant med en hunds ålder. Jag kan förstå att man frågar om det är en valp, men är det en vuxen hund så förstår jag faktiskt inte riktigt varför det är intressant. Om det hade stannat där, vilket det oftast gör, så hade det kanske varit okej MEN ofta så gör det inte det. När jag säger hur gammal Nanook är så är det inte så sällan som folk ställer följdfrågan hur gamla "sådana hundar" kan eller brukar bli. Jag är ännu mer fundersam till varför det är intressant. Folk känner sig tydligen tvungna att påtala att han börjar bli gammal... Precis som om jag skulle vara omedveten om det!?? Det värsta är ändå när folk dessutom har mage att kommentera att "stora hundar brukar ju inte bli så gamla". Vad tänker folk med? Det värsta var för ett par år sedan när jag var ute och gick med Nanook och en bekant och en äldre man kom fram och pratade lite. Han frågade hur gammal Nanook var och när jag svarade så sade han att ja, då kanske han inte lever så länge till för stora hundar brukar ju inte bli så gamla. Fortfarande blir jag så arg när jag tänker på detta och framförallt blir jag så arg på mig själv som aldrig har mål i munnen när det gäller! Först efteråt finner jag mig och tänker på vad jag skulle ha sagt! Jag borde förstås ha frågat tillbaks. "Och hur gammal är farbror? Jaså, så pass gammal ja... då kanske du inte lever så länge till för farbröder brukar ju inte bli så mycket äldre". Vad jag ångrar mig! Vad är syftet med dessa kommentarer? Sägs de verkligen endast av obetänksamhet? Jag har ju lite svårt att tro att folk är så pass dumma så de bara säger vad som helst utan att tänka sig för, eller? Men vad är det då, illvilja?


1 kommentar:

  1. Förhoppningsvis ren dumhet, folk verkar inte fatta att hundar är familjemedlemmar .

    SvaraRadera