onsdag 18 maj 2016

De praktiska bitarna kring hundägandet

När man har levt med hund så är det nog väldigt svårt att inte fortsätta leva med en hund i sitt liv. Åtminstone känner jag för min del att det skulle bli väldigt tomt utan hund. Jag minns när vår Baffin försvann från oss så plötsligt, min sambo ville vänta med att skaffa en ny hund men jag var på något sätt helt vilse utan hund, precis som att jag inte visste vad jag skulle göra utan en hund i mitt liv... Det gick inte så lång tid innan vi skaffade Nanook, tre månader ungefär. Men jag minns att det var lite tudelat; jag ville ha en hund men inte en annan hund, jag ville ju ha vår Baffin! Första tiden med Nanook kändes konstig, som om han inte var min hund, som om jag passade någon annans hund. Men det tog inte speciellt lång tid förrän han var vår hund!

När vi pratar om det så säger min sambo även denna gång att han verkligen vill vänta ett tag med att skaffa hund efter Nanook (den dagen hoppas jag är en bra bit fram i tiden) och jag vet inte hur jag skall kunna klara mig utan hund. Det min sambo säger är att det är väldigt bundet och det är ju sant, speciellt för oss som inte har någon släkting som kan/ vill ta hand om Nanook om vi vill åka någonstans dit vi inte kan ta med honom, eller när vi jobbar och liknande. Det känns inte så jättebra att lämna honom på pensionat heller, vi är rätt kinkiga och mesiga när det gäller att lämna honom till någon annan... Nu har vi sådan tur att min sambo jobbar hemifrån en hel del och övriga dagar kan ta med Nanook men vi vet inte hur länge det kommer vara så och jag arbetar heltid dag, som lärare. Jag har inte frågat men jag kan inte tänka mig att det vore okej att ta med sig hunden hit, tyvärr, pga. allergi t.ex. Dagis är så himla dyrt och vi är inte heller oerhört entusiastiska över att lämna vår hund på ett dagis med upp mot 30 hundar och en stressig miljö. Jag vet att det finns dagis som inte alls ser ut så men för många är det ju så verkligheten är. Jag önskar så att jag hade ett jobb där jag kunde ha hund med mig! Jag har funderat på att byta jobb men vet inte vad jag vill göra istället, det är så svårt! Och till vilken slags jobb skulle man kunna ha hunden med sig? Det känns nästan som att enda alternativet är att starta eget så man kan bestämma själv och kanske även arbeta mycket hemifrån, men frågan är återigen inom VAD? Jag funderar och funderar men kan inte påstå att jag kommer på något.

Hur gör ni andra? Var har ni hundarna om ni jobbar heltid? Är det någon som har dem i hundgård under dagen? Vad säger lagen om hundgård, hur länge får de vara i den utan tillsyn? Inomhus får de ju bara vara ensamma x antal timmar per dag (är det fem timmar?) Nu bor jag i lägenhet så någon hundgård är det ju inta tal om men jag bara spånar inför framtiden om man nu skulle köpa hus någon gång... Angående hundgård skulle jag dock vara rädd dels för stöld och dels för att folk kan slänga in farliga saker till hundarna. Jag läste nyligen på Facebook om en tjej som hade varit med om att någon slängt in köttbullar med spik i hundgården... Folk är ju inte kloka.

Det hade varit så mycket enklare med dessa praktiska bitar av hundägandet om man hade haft en familj som kunde ställa upp och hjälpa till att vara hundvakt! Ännu bättre om de också vore intresserade av hundar... Jag kan bli så avundsjuk på de som har sådana familjer där många har hund och man kan hjälpas åt... Jag lyssnade nyligen på Karlavagnen där frågan var om man var avundsjuk på något och i så fall vad. En sådan sak som jag kan känna mig riktigt avundsjuk på är som sagt att ha en familj med hundintresse. Och ännu bättre: tänk att få växa upp i en familj med intresse för drag och polarhundar! Jag blir grön när jag ser små barn i släden och småttingar som redan kör en liten släde själv! Det ser så underbart ut. Tänk att få med sig den kunskapen redan från barnsben...  

Hursomhelst, dela gärna med er av tips och trix för att få vardagen att gå ihop med hund om man samtidigt jobbar, var man har hunden på dagarna, vilka jobb som skulle kunna passa om man vill ta med hunden, hur ni gör om ni vill resa bort och inte kan ta med hunden osv. osv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar