tisdag 17 maj 2016

Sämre i ryggen efter röntgen (CT)

Nanook är just nu ganska pigg. Han hade en sämre period igen då han blev väldigt stel och spänd i ryggmuskulaturen och bakbenen. Jag ökade därför på massagen igen så att jag nu masserar varje dag och så var jag hos sjukgymnasten igen i onsdags så han fick laser vilket var ett tag sedan nu. Hon upplevde honom också som sämre än sist hon såg honom. Nu känns han dock som sagt bättre igen så det går upp och ner... Han känns mindre stel igen nu och igår gick vi en promenad i skogen på 40 min. ca. och svansen var uppe och han gick på med kraftfulla steg hela vägen:-)

Jag pratade med ortopeden Gustav igen häromdagen och sade att jag tyckte det var så märkligt att Nanook blev så mycket sämre direkt efter röntgen. Både jag och sjukgymnasten tyckte ju att han var mycket bättre och han gick promenader på upp till dryga timmen med en liten paus halvvägs ungefär. Efter röntgen blev han först så dålig efter sederingen, vilket han alltid blir; hängig, ynklig och seg och dessutom dålig i magen. Men detta hängde i ett bra tag efter röntgen; från att ha gått en promenad på ca en timme ett par gånger i veckan och däremellan 30-40 minuterssvängar så föll svansen ner efter bara någon minut och han var så seg och hängig och låg baktill, verkade ha ont och vara trött i ryggen... Gustav sade då att det kan bli lite sämre efter röntgen för att man då sträcker ut ryggen för att få bra bilder. Det är ju därför man söver dem vid röntgen, för att man skall kunna sträcka ut kroppen utan att de protesterar, spänner sig och håller emot för att det är obekvämt eller gör ont. Gustav sade också att Nanook borde ha hämtat sig fortare efter det. MEN jag tänker att det inte alls är konstigt om det tar tid. Om diskbråcket nu höll på att läka ihop och de "drog isär" det igen vid röntgen så blir det ju nästan som att börja om från början med ett rätt så färskt diskbråck... Så jag tänker att nu får det vara massage varje dag och laser en gång i veckan igen ett tag så det kanske kan börja läka igen. Konstigt, man förstår ju att de behöver sträcka ut ryggen för att kunna få bra bilder, men de bör väl kunna vara lite mer försiktiga så inte hunden blir så extremt mycket sämre efter röntgen!??

Jag hoppas nu att det blir färre och färre bakslag och att vägen tillbaka kan gå lita rakare.

Nu längtar vi efter det här! Sjukgymnasten säger att det än så länge är för kallt i vattnet för Nanook och dessutom att det är jobbigare för ryggen att simma än att vada i vatten så han måste börja med att bara vada och får inte simma. Jag som har hört att det skall vara så skonsamt för leder osv. att simma. Det är synd, han blir ju väldigt varm också på sommaren så jag hoppas verkligen att han blir tillräckligt bra för att kunna simma längre fram i sommar. Han har ju alltid flytväst också och det gör ju att han behöver anstränga sig mindre.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar