måndag 9 maj 2016

Saknad av träningskompisar

Jag är så dålig just nu på att ta tag i att träna Nanook! Jag menar att aktivera honom med olika saker; lära in nya tricks osv. Är man inte på rätt humör utan kanske trött eller stressad så är det verkligen ingen idé att träna hund har jag märkt. Det blir bara fel och slutar med att man blir frustrerad och riskerar att överföra den känslan till hunden. Nanook är känslig för min sinnesstämning och jag inbillar mig att man lätt får honom att "känna sig misslyckad" om nu hundar kan känna så...? De flesta hundar blir ju förtvivlade om en människa är ledsen och kommer och vill trösta men Nanook går istället undan och tills för ett tag sedan har jag uppfattat det som att han "inte bryr sig lika mycket som andra hundar". Nu har jag istället kommit på en annan tolkning - jag tror att han visst bryr sig men att han tror att det "är hans fel" att man är ledsen och därför går undan för att "inte vara till besvär". Vad tror ni andra om den teorin? 

Hursomhelst så tycker jag också det är lite tråkigt att träna "själv". Man tränar ju med sin hund men jag menar andra människor. Jag skulle vilja gå en kurs i nose work t.ex. men det är så dyrt och just nu har jag inte råd pga. alla utgifter i och med Nanooks alla rehab-besök osv. I dag fick jag dessutom reda på att min tilläggsförsäkring för rehab har en karens på 1 år! Vilket man inte upplyste mig om när jag tecknade den i början av året... Och än är det ju inte säkert att vi slipper operera diskbråcket och i så fall blir ju det en stor kostnad för operation och all rehab efteråt... Man kan ju så klart träna själv också och oftast när jag tränar så tycker jag att det är roligt men jag är rätt seg i starten... 

Det vore roligt att ha någon att träna med, någon att diskutera med. Att vara två eller fler så man skulle kunna tipsa varandra på olika aktiviteter och tricks och pusha varandra lite... Det känns ofta som att hundägare är lite antingen eller. Antingen är man jätteduktig och håller på och tränar flera hundsporter på en gång, är väldigt aktiv och går kurser, tävlar osv. och jämfört med dessa personer känner jag mig som en riktig amatör... eller så tränar man ingenting med sin hund utan går bara promenader... Så det vore roligt att hitta någon som bara vill träna lite för skojs skull och för att aktivera hunden. Nu när Nanook inte kan gå så långa promenader är det ju ännu mera nödvändigt att aktivera honom på andra sätt...och det vore kul att ha någon att prata med när man kör fast, att bolla idéer med.

Jag skulle också vilja spåra mycket oftare än vi gör, han älskar ju att spåra! Problemet är att jag inte kan lägga spår själv (vilket jag säkert skulle kunna lära mig) och framförallt så skulle jag aldrig ha tid att först gå ut själv och lägga spåret och senare gå det med Nanook. Jag har därför tagit hjälp av en kvinna som heter Marianne Johansson som har lagt spår åt mig mot en liten slant och det har varit jättebra men nu har hon öppnat hunddagis (http://www.vargaskogenshunddagisochaktivitetscenter.n.nu/)  
och är så upptagen att hon nästan aldrig hinner lägga spår åt mig.

Jag tar gärna emot tips på aktivering som man kan göra, gärna även aktiviteter passande att göra inomhus. Jag har provat en aktiveringsboll med håll i som man lägger godis i men han förstår inte hur man skall göra - jag visar och visar att han måste röra på bollen men han ger upp efter bara några enstaka försök! Jag har provat att lägga godis i en pet-flaska - samma sak händer, han rör flaskan en eller två gånger, försiktigt, när inget godis kommer ut så ger han upp och ligger och bara tittar... Han är så seg med sådant, han har ingen egen initiativförmåga... Hur tränar man upp den??? Jag har även provat en toarulle med godis i men då demolerade han rullen och käkade även pappret... Inte så bra.

Tipsa gärna om enkla videor som visar inlärning av olika små tricks osv. 
Och vill någon gå ihop i någon slags grupp där man, om inte i verkliga livet så väl digitalt, kan bolla idéer, tipsa varandra osv. om enkla saker så hör av er! Det vore trevligt att t.ex. i sommar ha en liten grupp där man kan t.ex. ta ett trick per vecka och träna på och ta hjälp av varandra...



Nanook visar upp ett av sina tricks: att vinka. 
Han kan även give me five, vacker tass, vänster tass, backa, hands up, dansa, snurra, spela trött på frågan Är du sömnig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar