onsdag 4 maj 2016

Jag mår illa - våldtäkter vid parningar???

I söndags träffade jag som sagt Frida som hade Nanooks mamma Luna och då fick jag reda på ännu mer om Nanooks uppfödare eftersom Frida haft mycket mer kontakt med henne än jag. Hon stod väldigt lågt i kurs hos mig innan men nu har hon sjunkit ännu mer! 

För det första berättade Frida att hon ofta åkte hem till denna kvinna och tog hand om hundarna eftersom hon tyckte så synd om dem. De hade ofta varken mat eller vatten och kopplena hängde där de hängde för de fick sällan  komma ut... Frida har tagit hand om flera hundar från henne då hon sagt att hon annars skall ta bort dem. I Lunas fall så fann Frida henne skakande som ett asplöv under köksbordet hemma hos denna kvinna som sade att hon inte visste vad hon skulle göra med hunden men antagligen sätta ut henne på foder för hon hade bra stamtavla... Frida tog hem henne och det var väl tur för Luna. Luna hade ju också flyttat runt en hel del innan dess och bl.a. bott hos en alkoholist med flera malamuter som kastade in mat till dem att slåss om.. :-(

För det andra så berättade jag om när Nanook skulle paras och vi tvingades ta hem tiken till oss eftersom uppfödaren flyttat långt bort och vi vägrade att skicka honom till henne en vecka vilket enligt henne var alternativet. Uppenbarligen hade hon skickat ner tiken vid fel tillfälle; för sent kanske? För hon ville inte veta av någon parning... Jag berättade för Frida vilket liv det blev på uppfödaren när vi efter en vecka sa att "det blir ingen parning, du får hämta tiken och nu vill vi köpa loss Nanook från foderavtalet för att slippa krångla med fler parningar..." och att jag frågat uppfödaren vad sjutton hon ville att jag skulle göra, om hon tyckte jag skulle hålla fast tiken??? Det skulle jag naturligtvis aldrig drömma om! Men då berättade Frida att det var precis vad som hände när Luna parades! Den här galna uppfödaren och hanens ägare höll alltså fast Luna när hon inte ställde upp sig själv. Frida sa att hon grät på hemvägen för Luna skrek och det var en sådan fruktansvärd upplevelse!

Jag har hört talas om att detta försiggår tidigare men att höra om det så här... Det gjorde mig verkligen illa berörd och jag har tänkt mycket på detta sedan i söndags. Det är ju rena våldtäkten!Jag undrar hur vanligt förekommande detta är!?? Det borde ju klassas som djurplågeri och borde egentligen anmälas. För det kan väl inte vara tillåtet hoppas jag!??Jag hoppas verkligen att detta inte är vanligt förekommande, men att det förekommer alls är ju illa nog!

Jag inbillar mig också att hundarna själva på något sätt känner om de är en bra match genetiskt. Så jag tror att man borde lyssna till om tiken inte vill ställa upp sig. I Lunas fall var det ju inte någon väldigt bra kombination då hon var väldigt stor och hanen väldigt liten men Fridas invändningar om att det skulle kunna bli en väldigt ojämn kull var ju inget som uppfödaren lyssnade på... 

I vårt fall med tiken som skulle paras med Nanook så misstänker jag att hon tyckte det var för tidigt, för nära inpå hennes förra kull. Hon fick ju valpar i februari ungefär så de flyttade väl i april och sedan skulle hon alltså paras igen direkt vid nästa löp i juni! Frida sade att den tiken har fått jättemånga kullar och flyttat runt som en trasa! Hur de har gjort med registreringar osv. av valparna vet jag inte för det finns ju ett tak gällande max antal tillåtna kullar per tik... Jag tycker så synd om henne. Jag tänker så mycket på henne, fäste ju mig vid henne bara på den veckan hon bodde hos oss och hade gärna behållit henne men sambon satte stopp för två hundar... och när det nu inte blev några valpar så tror jag inte heller att uppfödaren längre var intresserad av att låta oss ta över henne...

Har ni hört talas om detta med fasthållande (=våldtäkt enligt mig) vid parning? 
Vad tror ni om min hypotes om att hundarna själva kan känna om de verkligen är en bra match eller ej och att tiken kan känna att det är för tidigt inpå föregående kull? 


Nanook och Orca! Så söta! Nanook undrar nog vad hon gör... :-) Visst ser det ut som att han skrattar!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar