söndag 4 september 2016

Prova-på-nosework; återvände idag till brukshundklubben efter många år

Jag har inte satt min fot på Brukshundklubben efter att jag gick unghundskurs där med min första malamute Baffin och blev lite bränd (mer om  varför nedan) men idag återvände jag till Kungälvs brukshundklubb. Det som lockade dit mig var ett prova-på-tillfälle om nosework. Jag har velat gå en hel kurs i nosework med Nanook - jag har ju gått viltspår med honom då och då vilket han verkligen älskar men hon som lägger spår för mig har ju sällan längre tid - men jag har just nu inte råd med en hel kurs, de är ju rät så dyra. Detta var två timmar och kostade endast 100 kr och för att se om nosework överhuvudtaget är något för oss så var det mycket rimligt enligt mig. 

Det var två trevliga timmar, ena instruktören visade sig vara grannens dotter, När jag gick på kurs för ganska många år sedan på Kungälvs brukshundklubb trodde jag på allt vad instruktörerna sade, vilket jag ångrar idag. Jag önskar att jag hade varit mer kritisk då men det är allt annat än lätt som förstagångshundägare att veta vad man kan lita på och inte, alla säger olika saker och man vet inte vem man borde lyssna på men Brukshundklubben tycker man  ju borde veta hur man skall göra... Det jag fick lära mig då var tyvärr att sätta kedjestryp på en halvårsgammal malamute som drog som en tok i kopplet och rycka och slita i honom och när han var överaktiv lägga ner honom på sidan och hålla fast honom... Idag hade jag antagligen krävt att de visat mig ett positivt sätt att jobba och om de inte hade kunnat det begärt att få mina pengar för kursen tillbaka för att kunna söka mig någon annanstans. Men då var det inte så, jag saknade kunskapen och den lilla kunskap jag har idag har jag fått av att läsa böcker av respekterade hundinstruktörer/ hundpsykologer/ problemhundsutredare/ etologer och även vetenskapliga artiklar om hund.

Hursomhelst fick jag en positiv upplevelse idag så saker och ting kan ha förändrats. Idag fick vi testa på nosework men så klart hann vi inte så långt på bara två timmar vilket inte heller var syftet. För de hundar som ej lärt in doften eukalyptus som är den första doft man lär hunden leta efter, så fick de leta efter föremål eller godis (i vårt fall faller valet lätt på godis) och vi fick testa på att låta hunden söka både inne och ute. Det som var bra var att en hund i taget fick arbeta och vi andra tittade på och på så sätt fick man se andra hundar än ens egen arbeta och höra kommentarerna från instruktören. Nanook kan egentligen redan leta efter godis, han är van att jag sätter honom och gömmer godis ej synligt för honom i lägenheten men idag hade han inte så hög motivation att arbeta, han tröttnade ganska fort vilket jag misstänker berodde på värmen, att han var varm och trött. Det verkar åtminstone kul med nosework så nu får vi se om vi har råd att gå en hel kurs så småningom...

Den ena kursledaren/ instruktören berättade att hon och hennes Cocker spaniel arbetar med att söka efter vägglöss. Det är fantastiskt hur mycket hundarna kan gör med nosen och att de kan känna skillnad på döda och levande löss så de bara markerar de levande. Och att få arbeta med sin hund och kunna försörja sig på det är ju drömmen!







Solen gjorde att Nanooks vänstra öga ser mycket mindre ut än det högra. Det lustiga är att han har ett öga somär mindre än det andra men det är tvärtom, höger öga är mindre!







Vi fick en underbar eftermiddag igår! Så där strålande som bara en sensommarkväll kan vara! Nanook fick simträna innan vi åkte hem, jag badade inte men tror nog jag skall göra honom sällskap i vattnet idag :-)



2 kommentarer:

  1. Spara och ta dig råd att gå en kurs! Det är jätteroligt! Jag gick med min samojedtik, och hon tycker att det är superkul! Vi gick en bra kurs med, en hund åt gången, och dom andra fick inte titta på i samma rum. Men vissa rum filmades så att man skulle få se sin egen hund jobba ur ett annat perspektiv. Superbra!
    Men gillar Nanook att jobba med nosen, så kommer han säkert snappa upp vad han ska göra fort! Och det är ju så bra att bara man köpt doftämnet så går det att träna hemma utan större kostnader. Typ några tesilar, bomullstussar och möbeltassar räcker långt! :D

    SvaraRadera
  2. Jo, han älskar ju verkligen att viltspåra så nog hade det varit roligt att gå en ordentlig kurs. Och som du säger är det väl hyfsat lätt också att fortsätta träna hemma när man förstått hur man gör...

    SvaraRadera