torsdag 16 juni 2016

En härlig dag vid havet; bilder från Vrångö

I måndags var vi på utflykt med skolan där jag jobbar, vi åkte med vår klass till Vrångö i Göteborgs skärgård. Nanook följde så klart med, så fort vi är utomhus så tar jag ju chansen som sagt att ta med honom! Han är så glad i barnen och han älskar verkligen att följa med! Han får stå i centrum och får visa upp sin arsenal av tricks gång på gång och får en massa klapp och kel. 

Här ligger Nanook och stormtrivs!

Jag hade aldrig varit på Vrångö men det är en fin ö. Det trevliga med öar är att även om det är en massa folk där så kan man hitta en lite lugnare plats för det är så stort att man kan sprida ut sig, det blir inga fullpackade stränder. Jag hade gärna åkt ut till öarna oftare, det är ju väldigt fint i vår skärgård på västkusten (östkusten vet jag inget om, det är säkert fint där också) MEN det är så lång resväg! Vi började vår dag med att promenera 25 minuter till busshållplatsen så Nanook skulle få rasta av sig innan bussfärden, sedan var det buss till skolan, byte av buss där och en annan buss in till centrala Göteborg, därefter spårvagn i nästan en timma ut till Saltholmen varifrån färjorna går. Slutligen tog båtresan ut ca en halvtimme så det blev ca 2 timmars resväg om man inte räknar med vår promenad till bussen. Sedan likadant hem men en ännu längre båtfärd eftersom färjan då stannade på öar efter vägen in så då tog båtturen nästan en timme. Nanook var trött när vi kom hem vill jag lova, även dagen efter. På båtresan hem så slocknade han och sov hela vägen. Det var lite varmt och trångt för honom med så mycket folk på spårvagnen men han löste det bra han är så väldigt snäll och lugn att ha med sig så! Han låg i gången så folk fick kliva över honom; han är inte direkt en liten hund som man sätter i knäet eller som kan sitta framför en vid sätet... :-) Men han löser det riktigt bra som sagt.
Man kan förstås ta bilen ut till Saltholmen och sedan bara färjan men då får man nog åka extremt tidigt för den parkeringen var helt överfull och vi var ju där en vardag och innan semestertider! Dessutom kostar parkeringen så vi kommer fortsätta åka till sjöarna nära oss och det finns även hav på närmare håll för oss.

Nanook älskar att vara utomhus oavsett vad man gör ute egentligen, här gottar han sig med att koppla av i gräset.

Vi hade en riktigt skön dag ute på Vrångö och jag bjuder här på flera bilder, vi simmade inte men det var väldigt långgrunt så vi promenerade i vattnet en hel del vilket skall ju vara väldigt bra styrketräning för hans bakparti och rygg. 







En annan fördel med öar och sjöar är att det alltid finns något träd som ger lite skugga. Här hittade jag just ett sådant träd där Nanook lade sig och somnade så gott.

Så fin bild på min fina pojk, en av de finaste jag har skulle jag säga. 


Sammanfattningsvis hade Vrångö väldigt fina ständer och mycket klart vatten att erbjuda vilket ni ser på bilderna. 



Här är Nanook på väg ner till stranden för att svalka sig i det klara härligt vattnet!


Efter denna dag hade jag som sagt en mycket trött men lycklig hund!

3 kommentarer:

  1. Såg ju supermysigt ut där ute!

    SvaraRadera
  2. vad härligt ni verkar ha haft det :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det var en riktigt bra dag och en jättefin och mysig ö. Det allra bästa är att Nanook nu verkar vara på bättringsvägen och så pass bra att han orkar vara med så här och även vada och simma!

    SvaraRadera