onsdag 22 juni 2016

Jag är så privilegierad!

Vad man är privilegierad som bor så pass nära flera sjöar och har bil så man lätt tar sig dit! 
Vi har flera väldigt fina platser i närheten. Hela Vättlefjälls naturreservat är väldigt fint med massor av sjöar. Vi badar ofta i en sjö som heter Surtesjön. Idag var jag vid Kroksjön och tog ett dopp. Där finns det dessutom flera vindskydd så dit går jag ofta även andra årstider, inte bara på sommaren. Sedan går ju Bohusleden och Vättlefjällsleden genom detta naturreservat så stigar/ leder för att vandra finns det gott om. Gäddevattnet är en annan sjö där jag ännu inte badat men där det finns vindskydd som vi sovit i. Mettjärn är en annan mycket trevlig sjö, en liten bergssjö som nog är väldigt djup för det är väldigt fräscht vatten där. 

I Surtesjön finns brygga och det är bra när man inte själv alltid vill bada men man vill att Nanook skall simträna, då går jag på bryggan och så simmar han. Annars går han aldrig i vattnet själv utan man måste simma med honom men här fungerar det. 

Ytterligare en sjö som är trevlig att bada i men som inte ligger i Vättlefjäll är en som heter Ingetorpssjön. Den ligger dock nära vägen så det är en sjö dit jag bara åker om vi ska ta ett snabbare dopp, annars föredrar jag de andra sjöarna som ligger längre in i skogen. 

Många är de dagar då jag fått ro vid lilla Mettjärn efter en jobbig dag/ vecka på jobbet... Och jag är så tacksam för att ha så pass nära till dessa andhål, för det är precis vad de fungerar som för mig. Jag vet inte vadd jag skulle ta mig till utan skogen... Som balsam för själen.

Ett annat naturreservat lite längre från oss är Svartedalen, där är vi inte ofta men det händer och där känns det som riktig vildmark :-) Där finns det också många sjöar, t.ex. har jag badat i Härsvatten som tydligen är försurad och därför är väldigt fint grönblå och klar.

Jag bjuder er här på lite bilder från de olika sjöarna. Hoppas ni gillar dem. 
Först ut är Surtesjön!




En strålande vinterdag då isen låg på Surtesjön förra vintern!

Man kan gå runt hela Surtesjön, 7-8 km. och detta är en bild från den promenaden.




Här har vi Mettjärn i vinterskrud, hittade inga sommarbilder därifrån:




Här har vi fina Kroksjön under både sommar, höst och vinter: 









Gäddevattnet:




Detta är på väg till Gäddevattnet

Svartedalen, Härsvatten en regnig sommardag (men vi badade ändå):  


Slutligen har vi Ingetorpssjön: 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar