onsdag 22 juni 2016

Malamute som terapihund/ läshund?

För ett tag sedan så lyssnade jag på ett avsnitt av podden Hundpodcasten Vår bästa vän som handlade om hund i skolan, s.k. läshund. Jag tyckte det lät väldigt intressant och lockande får jag säga. Jag tänkte på Nanook och att han antagligen skulle ha passat bra för detta jobb då han älskar att vara med mig på jobbet de dagar det fungerar (dvs. dagar då vi är utomhus) och träffa barnen/ ungdomarna! Det är ett jobb där man kan ha med sig hunden - eller det är ju en förutsättning för jobbet - och jag är ju lärare vilket också borde vara en fördel...

Nanook kan inte bli läshund nu, det är tyvärr för sent. Jag tror mig minnas att jag någonstans när jag sökt fakta om detta läst en maxålder på hunden när utbildningen börjar. Dessutom måste hunden vara helt frisk och smärtfri och utbildningen för att bli läshundsekipage är ett år. Jag blir dock nyfiken på hur malamuter mer generellt skulle fungera som läshundar. Vår förra hund hade detta jobb inte alls passat, han var inte alls lika lugn och försiktig som Nanook utan alldeles för ivrig och dessutom tyckte han inte om barn.

Detta med läshund är relativt nytt och jag tror inte att det finns någon malamute än som arbetar som det. Frågan är om man skulle tycka att det är för stora hundar.

Problemet med att tänka att nästa malamute efter Nanook skall bli läshund är ju att man inte vet på förhand om den hunden passar för det... Jag är INTE en person som skulle kunna köpa en hund med tanken att vi skall utbilda oss till läshundsekipage och om den hunden inte passar för det omplacera den och köpa en annan! Det fungerar inte så i min värld, det skulle aldrig falla mig in. Jag vet att många som arbetar med sina hundar måste tänka så och med all respekt för det så kan jag bara konstatera att jag inte kan planera för att arbeta tillsammans med en kommande hund förrän jag vet vad det är för individ. När jag vet det så kommer jag veta om den hunden passar för detta jobb och vi kan gå utbildningen eller om jag helt enkelt får hitta på något annat...

Men vad tror ni generellt om malamuter för detta typ av arbete? Tror ni flertalet skulle passa eller att flertalet inte skulle passa? Och går det att redan i valplådan få ett hum om vilken individ som mest sannolikt skulle passa? Vad säger ni uppfödare om det?

En annan sak jag funderar på är terapihund/ besökshund, att arbeta t.ex. på äldreboenden. Jag har ingen vårdutbildning men har arbetat en hel del inom hemtjänsten...

Så här glad blev Nanook idag när vi såg dessa vänliga och nyfikna kor på promenaden :-) Jag minns de första gångerna vi stötte på kossorna, då var det inte lika kul. Så stolt över min pojk och hur han har utvecklats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar