lördag 12 mars 2016

Cesar Milan

Förr tyckte jag, precis som många andra, att Cesar Milan var rätt så fantastisk som rehabiliterade så många hundar. Det var innan jag skaffade mig lite mer kunskap i etologi och om hundar... Jag kan inte alls mycket idag heller och jag har ingen utbildning inom hund men genom att vara intresserad och läsa vetenskapliga artiklar och böcker i ämnet av personer utbildade inom hund och etologi generellt så kan jag åtminstone bra mycket mer än då...

Jag tänker i detta inlägg inte gå in på alla anledningar till varför jag idag är emot Cesar Milan och tycker att hans program inte bör visas på tv (det finns mycket att skriva), men den största anledningen är hans förlegade hundsyn och att han inte har någon utbildning inom hund.

Jag tycker det är sorgligt att se att så många fortfarande försvarar honom och hans metoder (vilka som sagt grundar sig på en förlegad hundsyn som ingen seriös utbildad hundinstruktör/ hundpsykolog/ etolog idag ställer sig bakom) och jag antar att det beror på okunskap. Kan man ingenting om hundars språk missar man t.ex. väldigt mycket, lite kunskap om det öppnar ögonen för vad han håller på med. Tyvärr verkar det finnas många som inte vill / orkar lära sig mer och många som vill ha en quick fix med sina hundar, som inte orkar lägga ner tid och engagemang på att arbeta med hunden och ta reda på orsaken till beteendet och arbeta därifrån. Det Cesar sysslar med är bara symptomträning. Det är som att ta en Panodil om man har huvudvärk, det hjälper en stund men sedan kan huvudvärken återkomma. Är det t.ex. spänningshuvudvärk så kommer den fortsätta komma och man får fortsätta käka Panodil om man inte förstår/ tar reda på vad huvudvärken beror på och gör något  för att kunna slappna av... Risken är att man får ta fler och fler Panodil för att bli av med värken och när det gäller de metoder som Cesar förespråkar är risken att man måste ta i mer och mer med hunden för att tillfälligt få stopp på beteendet eftersom orsaken och viljan att utföra beteendet fortfarande finns kvar. Se mitt inlägg där jag sammanfattar vad Per Jensen skriver i sin bok "Hunden som skäms - myt eller sanning?"om straff och deras effekt.

Nu har man startat en utredning angående djurplågeri mot Cesar och jag hoppas verkligen att detta kan leda till att han inte får arbeta mer med djur! Titta på länken nedan. Det hela handlar om en hund som hade haft ihjäl ägarens två grisar som de hade som husdjur. Cesar tyckte då att det bästa vore att ge hunden positiva upplevelser av grisar så han släppte in hunden i ett hägn med grisar, lös utan munkorg varpå hunden gav sig på en gris och slet av en bit av dennes öra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar