lördag 19 mars 2016

En vecka i ursinnets tecken! Inte bra för blodtrycket...

 Det har nu gått över en vecka sedan den där lösa hunden skulle på min hund och bet mig i benet och det gör fortfarande ont... Det är blått och lite svullet och fram tills för två dagar sedan så åt jag värktabletter varje dag. Det är väldigt ömt, kan fortfarande inte ta på det och jag har varit tvungen att byta plåster/ förband varje dag då det efter bara några timmar syns blod/ var igenom...

Jag har varit så förbannad hela denna veckan! Det visade sig att ägaren till den lösa hunden är en riktig idiot, helt bakom flötet! Jag ringde och gjorde en polisanmälan i måndags. Han som tog emot anmälan visste ingenting, vet inte varför han sitter och tar emot anmälningar... Jag sade att jag vill ha ersättning för mina utgifter och han sade bara att han skulle skriva i anmälan att jag yrkar på ersättning men han ville inte veta något om vilka utgifter jag haft osv. och visste inte hur jag skulle göra för att få ut några pengar. Det enda han sade var att jag måste kontakta mitt försäkringsbolag. MEN detta skall ju gå på den andra hundägarens ansvarsförsäkring om han har en sådan... 

Jag ringde hursomhelst mitt försäkringsbolag för att fråga hur man går tillväga och de sade att om jag hade haft en olycksfallsförsäkring (vilket jag inte har) så hade jag kunnat få ersättning från den men i detta läge så är det den andra hundägarens ansvarsförsäkring som kan betala ut pengar till mig och har han ingen sådan så är det svårt att få pengar från honom. 
En bekant sade att Brottsoffermyndigheten kan hjälpa till med skadestånd, ringde dem och hörde för jag ville veta ungefär vad som är rimligt att begära i ersättning. Faktiska kostnader är nu uppe i 2200 kr ca - en dags sjukskrivning från jobbet, besöket på akuten, ett förstört underställ, mediciner på apoteket... men sveda och värk då  och de ärr som jag kommer få??? De sade att sveda och värk inte var att tänka på; är man sjukskriven i två månader kan man få 2500 kr. per månad...!     

Jag ringde min handläggare som jag fått på Polisen och hon sade precis som de andra jag pratat med att det är den andra hundägarens ansvarsförsäkring som skall betala ut pengarna, om han inte har någon sådan skall han betala men vill han inte det så kan det bli svårt att få någon ersättning, då kan jag stämma honom i domstol och driva ärendet civilrättsligt. Hon uppmanade mig att kontakta hundägaren och se om han kanske rentav ville betala mig direkt, sedan skulle jag återkomma till henne. Då jag skulle på möte på jobbet skickade jag ett sms till gubben och frågade vad han har för försäkringsbolag, om han har någon ansvarsförsäkring och skrev att jag vill bli ersatt för de 2200 kr som jag har haft i kostnader sedan bettet. Jag skrev även att jag hoppas han har hunden kopplad hädanefter, att det är fruktansvärt oansvarigt att ha hunden lös och inte ens vara i närheten själv, och att jag fortfarande hade väldigt ont i benet...

Då ringer han upp mig och är jätteotrevlig, säger att detta är inte okej för jag skickar tydligen provocerande och anklagande sms och han var minsann villig att hjälpa mig när det inträffade (det enda han erbjöd sig var att köra mig någonstans, inget snack om ersättning) men nu när jag var så anklagande ville han inte heller vara tillmötesgående. Nu kommer det "roligaste" som gjorde mig mest förbannad: Han påstod att ord står mot ord och det kan lika gärna ha varit min egen hund som bet mig! Hans hund har tydligen inte ens så stora käkar att han kan öppna munnen så mycket och bita någon i benet och han tycke att de (polisen då antar jag) kan få mäta hans hunds käkar och jämföra med mina sår!!! Jag sade att det får de gärna göra om de vill! Jag undrar om jag skall ta det som en förolämpning? Skulle jag ha SÅ FETA smalben så att en golden inte kan bita mig där!?? 

Han påstod även att han visst var alldeles i närheten av hunden, hunden är alltid där för de bor där och hunden går alltid direkt från bilen och in! Uppenbarligen inte förra torsdagen eftersom hunden satt utanför huset och gubben inte syntes till! Hunden hann både att springa fram till oss, kaxa upp sig mot Nanook och bita mig innan gubben kom och tog hand om honom! Efter att jag lagt på så dängde jag telefonen i bordet och vrålade så en kollega kom in och undrade om jag mådde bra... :-) Nej, det gjorde jag inte... Jag grät ilsketårar i en halvtimme och klarade inte av att närvara på mer än en del av mötet på jobbet...

Jag ringde tillbaka till min handläggare som sade att hon skulle sätta en utredare på fallet. Efter bara en halvtimme ca ringde en polisman upp mig och hade ett telefonförhör. De skulle prata även med den andra hundägaren och sedan höra av sig. Än har de inte hört av sig och jag väntar med spänning. Jag vet inte alls var detta kommer att sluta. Det är ju synd att jag inte hade något vittne med mig, ord står ju mot ord men det är ju befängt att jag, om det vore Nanook som av misstag bitit mig, skulle göra en stor affär av detta, polisanmäla och yrka ersättning! Då hade man så klart skämts och varit väldigt tyst...? 

Min handläggare på polisen sade något jag tycker är mycket märkligt, att detta "inte räknas som ett brott i den bemärkelsen" utan är en civilrättslig sak... Det står ju i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter: 

"Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

"Ersättning för skador orsakade av hundar
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd [...]"


Hur skall man tolka detta om inte som att han måste betala skadestånd till mig? Enda kruxet är väl kanske då att ord står mot ord… Och om man bryter mot en lag så är det väl ett brott...? Varför finns det annars en lag om detta? 

En bekant sade att man även som privatperson kan skicka faktura till hundägaren. Det hade jag ingen aning om, skall kolla upp det. Man sammanställer alla sina utgifter med kvitton osv. och skickar en faktura med 10 dagars betalningsvillkor och betalar han inte kan man kontakta Kronofogden. Betalar han fortfarande inte så kan man då driva det civilrättsligt. Men så mycket energi orkar jag inte lägga på det, så måste jag ta det till domstol så struntar jag nog i det. Men det skall bli intressant nu vad polisen säger, vad han säger till dem och om de också anser att ord står mot ord och lägger ner fallet eller om de tror mer på min berättelse och vad de i så fall kan göra åt det…?

Så här såg benet ut sex dagar efter bettet.




Efter åtta dagar:


Idag, efter nio dagar och laser som jag fick igår samtidigt som Nanook :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar